Portfoliespørgsmål d. 1/6-15 Lærer Ditte – Didaktik og
Praksis
Portfoliespørgsmål
Hvordan og hvorfor bruge didaktik i
en pædagogisk kontekst?
Didaktik er en rationel bearbejdning af mål, midler og metoder. Dette
bruges også som et redskab til at forudse og planlægge det pædagogiske arbejde.
Ordet didaktik betyder ’undervisningslære’, eller en lære om undervisningens
mål og metoder. I forhold til det pædagogiske arbejde vil det mere være læren
om at opdrage, undervise og vise omsorg.
Didaktikken omfatter overvejelser både over, hvad der skal læres
(dannelsesteori, læreplanteori, fagplanteori), og over, hvordan der skal
undervises og læres (metodelære)
Hvorfor skal vi beskæftige os med
didaktik i pædagoguddannelsen? I forhold til didaktik i pædagoguddannelsen,
spiller det en rolle i forhold til lovbestemte krav, om indholdet af den
pædagogiske praktisk i offentlige institutioner. Førhen var staten ikke ind
over pædagogerne, der kunne de selv definere deres arbejde ud fra hvad de selv
mente og følte var rigtigt at gøre. Men med den nye uddannelsesreform er
didaktikken med til at skabe læreplaner der i faget har indført nogle mere
entydige krav i retningen af at kunne beskrive for sig selv og brugerne af
institutionen.
Det centrale er, at der nu er et lovkrav om at vurdere om de mål, man
sætter sig, bliver indfriet. Hvilket er her didaktikken kommer ind i billedet,
i det man bruger didaktikken som et redskab til at gå mere videnskabeligt til
værks.
Hvad tænker du/I om pædagogen som didaktikker?
Vi tænker at det er er godt arbejdsredskab, i det pædagogen gør
overvejelser over, hvad der skal igangsættes, læres og forskellige former for
metoder i forhold til de forskellige problematikker der er.
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge didaktiske modeller, som en del af det pædagogiske arbejde i institutionerne?
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge didaktiske modeller, som en del af det pædagogiske arbejde i institutionerne?
Fordele:
Der er en vis struktur og det er overskueligt.
Det gør det nemmere for pædagogen at sætte noget i gang, når man har
noget at arbejde ud fra.
Det vil være nemmere for andre, at sætte sig ind i det arbejde som man er
i gang med. At man har en model man går ud fra.
Ulemper:
Man skal passe på, at man ikke bliver fastlåst i de didaktiske modeller
og dermed ikke kan se ud over dem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar