mandag den 1. juni 2015

Portfoliespørgsmål d. 1/6-15 Lærer Ditte – Didaktik og Praksis

Portfoliespørgsmål

      Hvordan og hvorfor bruge didaktik i en pædagogisk kontekst?
Didaktik er en rationel bearbejdning af mål, midler og metoder. Dette bruges også som et redskab til at forudse og planlægge det pædagogiske arbejde. Ordet didaktik betyder ’undervisningslære’, eller en lære om undervisningens mål og metoder. I forhold til det pædagogiske arbejde vil det mere være læren om at opdrage, undervise og vise omsorg.
Didaktikken omfatter overvejelser både over, hvad der skal læres (dannelsesteori, læreplanteori, fagplanteori), og over, hvordan der skal undervises og læres (metodelære)
 Hvorfor skal vi beskæftige os med didaktik i pædagoguddannelsen? I forhold til didaktik i pædagoguddannelsen, spiller det en rolle i forhold til lovbestemte krav, om indholdet af den pædagogiske praktisk i offentlige institutioner. Førhen var staten ikke ind over pædagogerne, der kunne de selv definere deres arbejde ud fra hvad de selv mente og følte var rigtigt at gøre. Men med den nye uddannelsesreform er didaktikken med til at skabe læreplaner der i faget har indført nogle mere entydige krav i retningen af at kunne beskrive for sig selv og brugerne af institutionen.
Det centrale er, at der nu er et lovkrav om at vurdere om de mål, man sætter sig, bliver indfriet. Hvilket er her didaktikken kommer ind i billedet, i det man bruger didaktikken som et redskab til at gå mere videnskabeligt til værks.

Hvad tænker du/I om pædagogen som didaktikker?
Vi tænker at det er er godt arbejdsredskab, i det pædagogen gør overvejelser over, hvad der skal igangsættes, læres og forskellige former for metoder i forhold til de forskellige problematikker der er.     

Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge didaktiske modeller, som en del af det pædagogiske arbejde i institutionerne?

Fordele:
Der er en vis struktur og det er overskueligt.
Det gør det nemmere for pædagogen at sætte noget i gang, når man har noget at arbejde ud fra.
Det vil være nemmere for andre, at sætte sig ind i det arbejde som man er i gang med. At man har en model man går ud fra.

Ulemper:
Man skal passe på, at man ikke bliver fastlåst i de didaktiske modeller og dermed ikke kan se ud over dem. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar