torsdag den 4. juni 2015

Didaktik og praksis

Didaktik og Praksis med DEB, den 4 juni 2015

Lege d. 4/6-15
  • Faldskærmsopvarmning  - løb
  • Faldskærms leg med bolde
  • Faldskærms leg Haj og livredder
  • Tal - fange leg
  • Stopdans med kegler  (bakketop)
  • Kamplege (armlægning, fod, sugekop, kamel)
  • Pitbull fange leg
  • Blinde leg
  • Katten efter musen
1. Hvilken betydning har didaktikken for bevægelsesglæde og motivation ?

Fordele:

Didaktikken er med til at man har gennem tænk forskellige scenarier som gør at man kan ænder tingene hvis det er nødvendigt. Man har altid en løsning på de problemer der kan opstå.

Man har en klar strukturere plan og når man er færdig med aktiviteten kan man gå ind og ændre nogle af tingene i legen hvis det er nødvendigt.

Inkludere alle børn også dem som normalt ikke synes det er sjovt at bevæge sig.

Nogle børn har bruge for en klar opsætning for hvad de skal, så de ikke bliver forvirrede over hvad de skal.

Ulemper:

Det at man gøre noget naturligt til unaturligt. F.eks. at en dreng på 5 år skal være motorisk alderssvarende. Det vil sige hvis man ikke er det bliver man sæt i bås.

Hvis man har for stor fokus på læringsdikurserne gør man det at bevæge sig til noget unaturligt. Det giver den ydremotivation.
Børnene bevæger sig fordi vi fortælle dem, de skal, og ikke fordi de har lyst. Dette kan have stor betydning for motivationen til at bevæge sig.

2. Hvilket menneskesyn ligger bag, henholdsvis det induktive og deduktive princip ?


Det induktive: Det er en tovejs kommunikation, barnet finder viden.

Humanistisk menneskesyn - Man ser alle som en helhed, alle kan bidrage. Samfundet og individet kan påvirke hinanden. Man har tillid til individet egne evner.

Det deduktive: Det er en envejs kommunikation og det er f.eks. pædagogen som bestemmer indholdet og udviklingen i aktiviteten. Barnet er "passiv" modtager og får undervisning. Behaviorisme menneskesyn - Det er en belønningsmetode f.eks. autister de kan tit ikke se formålet for med opgaver med minderne der er en belønning. De har brug for en motivationsfaktor som gør at de lyst til at lave aktiviteten.

Før i tiden der så man børn som nogle der skulle kontrolleres da de ellers vil tage magten, man skulle derfor ikke give børene initiativ og med bestemmelse da de vil være sikker på det vil skabe Karos. Læreren bestemte hvad der var rigtigt og forkert og hvilke retningslinjer de skulle følge. Ro, renlighed og regelmæssighed var i stor fokus.

3. Hvordan kan I anvende teorien fra idag til Jeres projekt - Lindholm/aktivitet for holdet

Vi har fundet ud af at det ikke kræver så mange resurser for at lave nogle lege som kan være sjov og lærende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar